středa 23. prosince 2015

Variant Straka-Šrot

Na večírku se domlouváme na víkendové tatry, avšak v pátek zadeset deset mi vypadne klíčový parťák a tak rozhazuji sítě. Nakonec vyrážíme z Brna ve 20:00 v šesti dodávkou na Popradské pleso. Po krátkém spánku na stanici električky, přicházíme něco po 7 hodině raní na chatu. Rychle přehodnotíme plány a vyrážíme na Galerii Satana.

Náš variant

První délka cesty Nejistá doba za M6 vypadá slibně. Lezení je zajímavé, dlouhé tahy za hnízda, střídá zasekávání polozmrzlých drnů v dead-pointu. Obtížnost odpovídá, M6 sedí. Jištění je dobré, vypráskal jsem více jak sadů friendů. Druhá délka lehkne na M5+, přibývá drnů avšak stále se jedná o téměř kolmé lezení. Jakmile jsem cvaknul stálou skobu dostal jsem radost z toho, že skutečně lezu nějakou cestu. Délka končí velkou plotnou, kde sníh drží jen tak z dobré vůle, postup je tedy zdlouhavý. Další postup volíme téměř intuitivně, lezení postupně lehkne, ale možnost k jištění ubývá. Buším jednu skobu za druhou a icehook je tu spása.

Laďa v první délce

Po dalších dvou téměř 60m délkách se dostáváme do sedýlka a hledáme cestu k sestupu. Pokus o sestoupení se nedaří, od správné cesty nás dělí skalní žebro a to se nám po tmě a bez možnosti zajištění nechce překračovat. Stoupáme tedy vodním žlabem vzhůru k vrchlou odhodlaní k sestupu normálkou přes vrchol Satana. Sníh v žlabu je čím dál horší a tak hecnu přelenení žebra. Na haluz se podařilo trefit téměř jediné místo kde se dalo ze hřebenu slézt na druhou stranu po sněhu. Zbývá už jen slanění skalního prahu, kde bylo nutné nechat skobu. Další postup vedl po stopách kolegů, kteří o pár hodin dřív lezli Červený žlab. Stopy nás vysvobodily, ale kvůli direct sestupu k chatě sme se zamotali do kosodřeviny, což nás dost vyšťavilo.

Druhý den sme fajně pospali a vydali se jen na procházku, která nedopadla úplně nejlíp, takže další rande s horskou službou.
Po příjezdu do Brna a vyzvednutí Ladíka z nemocnice, což vyžadovalo další cestu do Popradu a zpět, bylo zjištěno, že jsme udělali variantu, kterou ještě nikdo nelezl. Na třetím štandu jsme zanechali skobu, takže je tam i důkaz.

Popis cesty Neistá doba-varianta Straka-Šrot: První délka jako Nejistá doba. Z druhé délky cesty se pokračuje pravou částí výrazné plotny (véélká plotna) - štand. Z plotny v pravo na jejím konci, koutkem a přes travky na výraznou vlevo ubíhající rampu. Tou (štand se skobou Edelrid) až na konec a dále do sedla kde končí i Satanské verše.